tirsdag 4. mai 2010

Selvvanningskasser

I vår laget jeg selvvanningskasser til spirene våre. De fungerte over all forventning og har gjort det utrolig mye enklere å holde plantene passelig fuktige, også når vi reiser bort noen dager.











Selve plastkassen er en helt vanlig lagringskasse med lokk og hjul. (Hjulene og lokket plukket jeg av). Jeg valgte en med mørk farge for å redusere faren for algeoppblomstring og grønske i vannet.

Jeg kuttet til to planker på 48X73mm. Disse fikk jeg presset perfekt ned mellom hjulbrønnen og sida på kassen




Deretter la jeg en ny bunn løst over plankene. Til dette fant jeg noen laminatrester som vi hadde liggende på garasjeloftet. Den løse bunnen må ha en glipe mot sidene av kassen (stor nok til å få fingrene mellom).

Til slutt dekker jeg bunnen med selvvanningsduk (kjøpt på FK). Denne klippes slik at den kan brettes over kanten og går ned til bunnen av kassen på alle fire sidene. Det er lurt å klippe noen små hull i duken da det har en tendens til å komme luft under den når en etterfyller vann i kassene.

3 kommentarer:

  1. So kjekt å få følge hageprosjekta dåkas! Gler meg til å sjå meir utover vår og sommar :) Velkommen som Hagebloggere!

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Veldig kjekt at det er noen som har lyst til å lese:) Perfekt aktivitet på regnværsdager;)

    SvarSlett
  3. Helt topp. Nettopp hva jegh trtengte. Tusen takk for tipset. Skal strax fikse dette...

    SvarSlett