søndag 18. april 2010

Årets spirer i april

Det spirer og det gror...  Faktisk nesten i meste laget. Plantene er blitt så store at vi har måttet heise opp belysningen flere ganger. Vi har begynt å åpne vinduet på dagtid på et av rommene hvor vi dyrker for å herde plantene. Det er ikke praktisk mulig å bære plantene inn og ut når de er så mange...
Pallettblad - før og etter...

Løvemunn og Verbena. Selvanningskassene til Joar fungerer perfekt! Joars forkultiverte gulrøtter til venstre i bildet.

6 kommentarer:

  1. Hei! Så gøy å kikke i en ny blogg!Det ser frodig og fint ut, så det blir spennende å følge med videre. Jeg ble nysgjerrig på selvanningskassene til Joar.... Vil du fortelle hva du har gjort? Jeg legger meg likegodt til som følger :-)

    SvarSlett
  2. Hei, og velkommen som følger!! Legger meg inn hos deg også:) Selvvanningskassene er enkle men geniale. Joar sier han skal lage et lite innlegg om det, men siden det sikkert tar litt tid, Kan jeg fortelle at hemmeligheten består av følgende deler: 35 liters plastikk-kar med hjul hvor hjulene er fjernet. Mellom hjul"humpene" og veggen inne i kassen legger du noen like høye klosser av f.eks tre. Oppå der kommer en passende treplate (vi brukte noen laminatrester). Oppå der legger du en filt-duk som trekker til seg vann fra bunnen. Pass på at duken blir godt fuktet før du fyller karet. Duken må også gå helt til bunnen på minst 2 sider- gjerne på alle 4 sidene. Var dette forståelig?

    SvarSlett
  3. Leser med interesse om selvvanningskassene. Veldig lurt. Tror jeg må få laget meg noen slike. Veldig greie om man skal være vekke noen dager også. Her hos oss har vi ordnet det slik at vi ikke kan være vekke begge på en gang :-).
    Og sånn kan man jo ikke ha det! Lykke til med alle plantene dine.

    SvarSlett
  4. Setter du pottene rett på filt- duken?
    Og hva med gulrøttene: når skal de ut i jorden?
    Mine er ikke kommet så langt ennå- men stuegulvet er begrenset...

    SvarSlett
  5. Hva slags filt?

    SvarSlett
  6. Pottene må stå rett på filten/duken slik at fukten får trekke opp i jorda. Duken kalles selvvanningsduk, og vi kjøpte vår på felleskjøpet. Når det gjelder gulrøttene tok jeg kjangsen på å plante de ut i helga. Muligens litt tidlig siden det har vært nede mot tre minusgrader her de første dagene denne uka..

    SvarSlett