torsdag 27. januar 2011

Sommeren 2010

Jada- det er lenge siden den var over... Så hvorfor kommer innlegget først nå?  Ganske enkelt: Det ble fint vær... Når det er fint vær, sitter man jo ikke inne og blogger, men man går faktisk ut i hagen og koser seg!!! Så her kommer noen bilder fra sommeren som gikk:


Kjøpte noen fine leirkrukker da de la ned Oasen hageland i Mandal. Endelig gikk det an å kjøpe noe til akseptable priser. Erstatningen ble en filial av Plantasjen som riktig nok er billigere, men dessverre med et sørgelig utvalg sammenlignet med Oasen. Må si at jeg savner Oasen, til tross for temmelig stive priser...   Foran krukkene har jeg plantet Phalaris arundinaceae "Picta" Den kan bli en meter høy, så det blir spennende å se hvordan den utviker seg:.
Nå syns jeg trappen Joar bygde opp til plattingen ble riktig så fin, innhyllet i både stauder og sommerblomster! Når vi nå bare får sving på Klematis og klatreroser, så blir buen like flott! 
Syns nå de er søte jeg, disse to som vi fikk til bryllupet:)

Utsikt fra "lysthusbedet". Det begynner å ligne på noe nå!!! Legg merke til den litt stusselige eplehekken. Blir spennende å se hvordan den utvikler seg de neste årene.
Her jordbæråkeren også kommet på plass. Innser i ettertid at jeg nok burde ha ryddet vekk hageslangen før bildet ble tatt;) For dette området har vi fortsatt en del planer for endring. Bl.a har min kjære tenkt å rive ned grønnsakshagekassen og bygge to stk, en på hver side av stien mot drivhuset i stedet. Bak drivhuset kommer det et drivhus til... Tenker vi lager en egen side om det:)

 Nydelige orientalske liljer...
 Disse er kule! Liatris spicata "kobold". Noen som vet hva de heter på norsk? Gir en spennende struktur til bedet, syns jeg.
Tror kanskje jeg må flytte disse liljene ut av irisen... :) Vanskelig å holde kontroll på de slemme liljebillene under der. Vi er fortsatt i januar, men jeg kjenner at hagegalskapen begynner å boble inni meg igjen. Nå skal jeg begynne å planlegge våren og sommeren som kommer! Impecta-katalogen er kommet, så nå er det bare å boltre seg! Men i år skal jeg prøve å begrense meg... ( akkurat som i fjor, selvfølgelig!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar