torsdag 4. august 2011

Høysommer

 Oppdaget til min store forskrekkelse at det har gått halvannen måned siden siste blogginnlegg! Med andre ord: Sommeren kom...
Vi har hatt noen herlige dager med sol og varme, men i dag kom regnværet. Dermed ble det blogging i stedet for hagearbeid!  Starter med et bilde av  mine "egenproduserte" petuniaer og pelargoniumer. Begge sortene sådde jeg i fjor vår. Når høsten kom, tok jeg stiklinger som har utviklet seg gjennom vinteren. Tidlig i vår tok jeg stiklinger fra stiklingene som nå har utviklet seg til flotte planter. Føles ekstra kjekt når man har klart å ta vare på de samme plantene gjennom 2 sesonger. Håper at jeg skal klare å få til det samme til høsten også.
Årets  løvemunn heter "Artiste Bizarre". Fin, ikke sant?

 I forrige uke kom hele familien til Joar på sommerbesøk, og rett etter dem kom sola! Lange dager med strandliv og hyggelig kos- deilig rekreasjon!  Luking ble det selvsagt dårlig med. Strengt tatt har jeg vel ikke luket på en måneds tid- det merkes! Men godt forarbeid fra i vår har nok reddet meg fra å tape kampen mot de ubudne gjestene helt. Selv om jeg har flere bed i år enn tidlige år, vokser staudene tettere og bedene er lettere å holde.
Høstfloks, Phlox paniculata Fujiyama med Oktoberbergknapp og Kattehale i bakgrunnen.
 
 Jeg har jobbet litt med mijøet rundt dammen for å prøve å avrunde det og se litt mer organisk ut. Årets samplanting med løvemunn og flittiglise i toppen ble veldig vellykket, syns jeg. Har ganske mye sitrontimian mellom steinene- de har jo nærmest dekket hele området på noen få måneder. Prosjektet startet jeg i vår. Har fortsatt planer om noen små justeringer for å avrunde det helt. Sitrontimian kan jeg anbefale på det sterkeste som bunndekker- de blir tette og fine og dufter vidunderlig. De sprer seg lett, men foreløpig har jeg ikke opplevd dem som noe problem.
Dette er sannsynligvis en eller annen type Campanula. Syns den ligner Karpatklokke, men får det ikke helt til å stemme med knoppenes form. Noen som vet? Fin er den iallfall. Har en blå og en hvit variant som står ved siden av hverandre. Den blå har ikke sprunget ut ennå, så jeg sparer bildet til senere.
 Utsikt fra urtekassen. Buebedet (til venstre) ble ikke så "eksplosivt fargemessig i år, siden jeg ikke hadde ringblomster. Men planen er at det skulle bli et tett staudebed, og det syns jeg var vanskelig å få til når ringblomstene bredte seg utover. Så i år har jeg unngått sommerblomster i bedet for å avdekke "hull" og fylle dem med mer egnede sorter.
I går var vi på hyggelig besøk hos naboen over elva og jeg fikk stiklinger av Solbrud i en nydelig orange-gul farge. som jeg tror vil bli veldig fine rundt de høye solhattene i midten. Håper jeg får dem til!
 Fjorårets kalde vinter tok knekken på mange av rosene våre. Dermed handlet jeg inn noen nye i vår.  Handlet inn  "billige roser" på Plantasjen og er sjeleglad for at det gikk bra! De selger egentlig barrotsroser på begynnelsen av sesongen som har stått en kort tid i jord. Når man tar rosen ut av potten, detter jorden av og man står igjen med en mishandlet barrotsrose. Jeg oppdaget dette i fjor, men i år var jeg mer forberedt og veldig forsiktig når jeg plantet rosene. På bildet over ser du resultatet- Queen Elizabeth.
Og dette er Dame Du Cour. Nydelig fylt stilkrose. 
 Georginene fikk seg en kraftig knekk fordi jeg plantet dem ut for tidlig. Men heldigvis ser det ut til at de ikke bare har overlevd. Denne heter "Mystery Day"
"Duet" ligner på Mystery Day, men er litt "rundere" i formen.

 Ettårige georginer av typen Collarette Dandy over og under. Disse frøene fikk jeg fra Impecta.
Til slutt har jeg lyst til å legge ved et bilde av den utrolig fine hagepoppelrosen jeg sådde i vår:
Har sådd forskjellige typer poppelroser hvert år siden vi flyttet hit- men i år fant jeg ut at de også finnes som staude. Fikk tak i en på plantasjen i sommer, så nå håper jeg den trives og blir stor og fin til neste år når den forhåpentligvis blomstrer.
Vel- det var alt for i dag. Været kommer nok til å avgjøre produksjonen av blogginnlegg de neste ukene...
Med ønske om en fortsatt god sommer til alle hageglade!

Marita:)

4 kommentarer:

  1. Hei. For en koselig blogg og hage dere har. At det er noe spesielt med egensådde planter, ja det er jeg helt enig i. Løvemunn er en flott plante, navnet på deres er notert. Den er bare helt nyyyyyyydelig. Det blir nok mange løvemunnplanter neste år. Jeg følger dere videre:-)

    SvarSlett
  2. Mye flott blomstring hos deg nå. Petuniaene og pelargoniaene var nydelige. Vellykket såprosjekt og vel verdt å ta vare på videre.
    Den Campanulalignende planten kan kanskje være Platycodon grandiflorum, ballongklokke på norsk. Den finnes i både blått, hvitt og rosa.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Hei, Parkvegens Hageglede- så hyggelig at du vil være følger:) Jeg har kikket på din flotte blogg også, og nå er jeg følger hos deg også!

    Mariann: Tusen takk- det er helt riktig! Nå som jeg har navnet, fant jeg den faktisk også i planteoversikten min. Har rett og slett så mange planter i oversikten at jeg ikke klarte å finne den igjen. Lol:D Fine er de virkelig!!! Ønsker deg også en fin helg!!!

    SvarSlett
  4. For ett syn hagen deres er..
    å så tenk egenproduserte blomster

    Her er det siste ferie dag nå..
    Har godt super fort
    Go helg til deg

    SvarSlett