tirsdag 7. juni 2011

Klematis og storkenebb

Wow... Tenk at man kan streve sånn med å få til enkelte klematis-typer, og så er det èn som virkelig liker seg der den er... Årets blomsterprakt er den største den noen gang har vist. Så spørs det om partneren, klatrerosen "New Dawn" klarer en så heftig omfavnelse. I forkanten står en stor hosta og på sidene er pionene jeg fikk av en av Mammas venninner for et ca 3 år siden. Nå kommer de med knopper for første gang.
Denne klematisen er en av de første plantene jeg kjøpte til hagen da vi flyttet hit i 2007. Da ante jeg ikke at jeg skulle bli en så hagegal, så navnet på typen har jeg dessverre ikke lenger. Hvis noen vet hva den heter, setter jeg pris på en tilbakemelding!
Naboskapet til Sibir-Iris er heller ikke å forakte... 

 Den nydelige hvite buskrosen som stod igjen etter at Mamma og Per flyttet har såvidt begynt å blomstre.
 Akeleie, Aquilegia vulgaris "Nora Barlow"
 Praktakeleie
Disse er så vakre at det nesten blir for mye... ;)
I urtekassen begynner det å utvikle seg bra nå. Har sådd koriander, dansk kjørvel, merian, persille rett i kassen.  Ellers er det en god del flerårige fra i fjor som har overvintret eller selvsådd seg.  

7 kommentarer:

  1. Hei! Hagen deres ser spennende og flott ut! Herlig med litt fjell i Hagen! Det gir mange muligheter!

    jeg blogger om hage selv..hjertlig velkommen på besøk:o)

    Heleneklem

    SvarSlett
  2. Heisann! Klematisen har jeg også - og da heter den nok "Miss Bateman". Nydelige akeleier!

    SvarSlett
  3. For en flott hage dere har. Miss Bateman er bare helt nydelig, tenk at den blomstrer så rikt, allerede.

    SvarSlett
  4. Det er nok 'Miss Bateman', nydelig klematis. Flotte akeleier også.
    Urtekassen din er både fin og praktisk.

    SvarSlett
  5. Så nydelig den klematisen var:-)
    Mengder med nydelige blomster
    Vakkert

    SvarSlett
  6. Akeleiene har hittil vorte litt stemoderleg behandla i hagen min, men det er på vei til å forandre seg. Med så flotte eksemplar som du har bilete av her så må ein jo berre verte hekta. No går vi verkeleg ei tid med mykje flott i vente. God Pinse.

    SvarSlett
  7. Tusen takk for mange hyggelige tilbakemeldinger, dere! Navnet "Miss Bateman" høres kjent ut og er herved notert! "Hun" står forsatt like vakker og det er fortsatt knopper som ikke har sprunget ut- helt utrolig! Gleder meg til klatrerosen "new dawn" overtar blomstringen i obelisken(som man forøvrig ikke ser så mye til lenger). Hage er GØY!!!

    SvarSlett